Alles wat u altijd al wilde weten over het eAttest

5 maart 2018

 

Kan ik als HAIO gebruik maken van het eAttest?

Ja dat kan! Net zoals een huisarts kan u ook als HAIO een eAttest activeren.

Moet ik nog steeds boekjes met getuigschriften voor verstrekte hulp aankopen?

Het is aangeraden om papieren getuigschriften achter de hand te hebben. Het kan gebeuren dat de dienst eAttest niet beschikbaar is en u dus een papieren getuigschrift dient mee te geven met de patiënt.  

Wat is het verschil tussen eFact en het eAttest?

eFact is bedoeld voor uw patiënten die recht hebben op de derdebetalersregeling. Voor deze patiënten zal u nog steeds uw facturen elektronisch moeten doorsturen naar de ziekenfondsen.

eAttest is voor al uw patiënten die geen recht hebben op de derdebetalersregeling. eAttest zal enkel het papieren getuigschrift vervangen, de patiënt zal dus nog steeds het volledige bedrag van de raadpleging betalen en ontvangt zijn tegemoetkoming via het ziekenfonds.

Kan ik het GMD factureren via eAttest?

Neen, het is niet mogelijk om nomenclatuurcode van het GMD te attesteren op een elektronisch GVH via eAttest. Een eGVH met een GMD-code zal onmiddellijk geweigerd worden bij het ziekenfonds en je zal dus geen nummer, noch een ontvangstbewijs ontvangen.

Om deze verstrekking te attesteren, dien je de dienst eGMD te gebruiken. Klik hier  voor meer informatie over eGMD.

Een laatste mogelijkheid bestaat in het verder gebruik maken van het papieren circuit via nomenclatuurcode 102771. In dat geval is het aan te raden om een papieren attest op te stellen voor het geheel van de prestaties: de consultatie EN het GMD. Reden: Ingeval eAttest zou gebruikt worden voor de consultatie in combinatie met een papieren attest voor GMD, zal het ziekenfonds niet op de hoogte zijn van de GMD en bijgevolg een foutieve terugbetaling doen voor de doorgestuurde consultatie.

Kan ik eAttest uitschakelen?

Aangezien eAttest op vrijwillige basis kan worden gebruikt, zal u op elk moment eAttest kunnen uitschakelen. Vink hiervoor 'Gebruik eAttest' uit in uw configuratie.

Wat als ik een foutief eAttest gemaakt heb?

Eenmaal u een ontvangstbewijs heeft ontvangen van ziekenfonds, is het niet meer mogelijk om een eGVH te annuleren of te corrigeren. Er is geen correctiebericht of annulatie-bericht voorzien in geval je een vergissing hebt begaan of indien je wenst de verzending van een elektronisch getuigschrift ongedaan te maken.

Indien je een verstrekking bent vergeten te vermelden in uw eerste eGVH, dan kun u een tweede verzenden, waarin je enkel de ontbrekende nomenclatuurcode(s) opneemt.

Kan ik een elektronisch getuigschrift verzenden op een latere datum dan de prestatiedatum?

Nee. Een elektronisch getuigschrift moet steeds verzonden worden op het moment van de consultatie/bezoek, nl. de datum van de prestatie. Je kan dus niet verzenden met een datum in de toekomst of in het verleden. Anders zal deze geweigerd worden. Bovendien dient het bewijsstuk, waar o.a. het nummer van de ontvangstbewijs vermeld is, aan de patiënt bezorgd te worden.

Waar kan ik een overzicht krijgen van mijn ontvangsten via het eAttest?

Bij het overzicht van de afgewerkte getuigschriften voor rekening van patiënt zal u alle eAttesten kunnen terugvinden. Let hier goed op het verschil in referentienummer. Vanuit dit overzicht kan u ook een bewijsstuk opnieuw printen via het printicoon.

Ik heb de geavanceerde tarificatie en ik zie de optie voor het eAttest niet staan. Wat nu?

Indien eAttest geactiveerd is in de instellingen, zal dit standaard gebruikt worden bij uw geavanceerde tarificatie.

Hoe krijg ik een overzicht van de uitbetaalde eAttesten voor mijn boekhouding.

Hiervoor moet u de “export naar CSV” gebruiken. Vanuit excel kan u dan een filter toepassen op de getuigschrift zonder factuurnummer. Deze zijn namelijk de getuigschriften van de eFact. Een eAttest heeft geen factuurnummer.