FAQ webinars eWZC Fin

In de loop van april organiseerden we webinars om onze klanten voor te bereiden op de start van eWZC Fin. In die opleidingen werden tal van vragen gesteld die we nu graag voor u bundelen om u een antwoord op al uw mogelijke vragen te geven.

We hebben de vragen gebundeld in zeven categorieën:
Opname Verzekerbaarheid Katz-score Instapmoment Facturatie Werking in CareConnect Admin (Geracc) Dagverzorgingscentrum

Opname

  • Moet er nog steeds 24u zitten tussen een wissel van ROB naar RVT?

    Het VAZG zal dit (voorlopig) niet blokkeren. U kan dus binnen de 24u een bewoner wisselen van ROB naar RVT. Afhankelijk van het uur waarop u de bewoner verplaatst van ROB naar RVT zal voor die dag ofwel een ROB forfait worden toegekend of RVT forfait.

  • Opname bij ongeval – wat wordt er verstaan onder een ongeval?

    Vanaf het instapmoment dient u bij de opname van een resident aan te geven of deze werd opgenomen omwille van een ongeval (of arbeidsongeval).

    Het is aangewezen dat alle situaties die beschouwd kunnen worden als ongeval doorgegeven worden (dus ook een val van de trap). Door de zorgkas of de externe dienstverlener wordt dan nagegaan of er sprake is van een aansprakelijke derde en of kosten teruggevorderd kunnen worden. Een ongeval is dan elke plotse gebeurtenis dat een letsel veroorzaakt (zo kunnen we het onderscheid maken met een ziekte).


    Meer informatie vindt u hier vanaf blz. 24.

  • Moeten het opname- en katzbericht gelijktijdig verstuurd worden?

    Dit kan, maar hoeft niet. Weet wel dat opdat een opname pas aanvaard wordt als er een geldige katzscore voor de opnameperiode bestaat. Als u bijvoorbeeld eerst het opnamebericht verstuurd zonder katzscore, zal dit bericht in afwachting worden geplaatst totdat er een geldige katzschaal wordt opgestuurd (en goedgekeurd). 

    Indien u eerst de katzschaal doorstuurt dan kan deze worden goedgekeurd, zelfs wanneer u nog geen opnamebericht heeft gestuurd.

    Tip: indien mogelijk kan u dus best altijd eerst de katz-score doorsturen opdat een opname niet in afwachting zou komen te staan.

  • Kan een dossier worden klaargezet voor de opname? En wat als we dit dan toch moeten wissen ten gevolge van annulatie? Nu wordt om praktische redenen al een dossier opgemaakt, bijvoorbeeld een dag vooraf.

    Dit is mogelijk. Door een resident in reservatie te plaatsen, zullen er geen berichten naar het VAZG worden gestuurd. Van zodra u de resident opneemt, zullen de berichten wel worden verzonden.

  • Bij een afwezigheid van minder dan 72u (niet naar het ziekenhuis), moet dit dan gemeld worden?

    Ja, van zodra u een persoon op afwezig zet, zal u een pop-up zien om een bericht te versturen naar het VAZG. Dit bericht vermeld vervolgens de opnamewijziging (namelijk tijdelijk afwezigheid). Wanneer de resident vervolgens terugkomt, zal u opnieuw een pop-up zien om het VAZG hiervan op de hoogte te brengen. 

Verzekerbaarheid

  • Moeten we alle residenten controleren die al in Geracc ingegeven zijn op verzekerbaarheid of gebeurt dit automatisch?

    Deze controle gebeurt automatisch van zodra u instapt. Vanaf dat moment zullen er per resident die reeds opgenomen is 3 berichten worden klaargezet: opname, katz-score en controle verzekerbaarheid. Via het scherm “controle documenten residenten” kan u deze berichten verzenden naar het VAZG. Zij zullen hier vervolgens automatisch op antwoorden.

    Voor nieuwe residenten die worden opgenomen na de instapperiode, kan u de verzekerbaarheid vooraf aan de opname controleren via bestanden > vóór opname > controle verzekerbaarheid. Ook hier zal u automatisch een antwoord terugkrijgen.

    Meer informatie omtrent het antwoord van VAZG vindt u hier:

  • Wanneer wordt de aanvraag verzekerbaarheid niet aanvaard?

    Indien een persoon niet VSB-verzekerd is omdat ze de bijdrage niet hebben betaald of omdat ze niet verplicht verzekerd moeten zijn of indien een rijksregisternummer incorrect is, zal u zien dat de verzekerbaarheid niet in orde is.

    Meer informatie vindt u hier.

  • Wat te doen met een bewoner waarvan de verzekerbaarheid niet in orde is?

    Het VAZG stelt dat alle residenten verplicht moeten zijn aangesloten, ofwel officieel (verplicht, betaalt een premie - recht op tegemoetkoming zorg & recht op zorgbudget) ofwel administratief (vrijwillig, betaalt geen premie - alleen recht op tegemoetkoming zorg). 

    Indien een resident dus nog niet is aangesloten, zal u als voorziening de resident moeten vragen om aan te sluiten, ofwel officieel ofwel administratief. 

    Voor WZC: 

    Iedere persoon die is opgenomen in een WZC heeft automatisch recht op het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Indien deze persoon de zorgpremie niet betaalde aan de zorgkas, dan zal de zorgkas deze zorgpremie in mindering brengen van het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Het WZC zal sowieso zijn tegemoetkoming voor zorg ontvangen. De voorziening kan de tegemoetkoming voor de zorg dus niet aan de bewoner aanrekenen. 

    Voor CVK en DVC:

    • Niet iedere persoon die verblijft in een CVK en DVC komt in aanmerking voor een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. 
    • Voor de personen die verblijven in een CVK en DVC en in aanmerking komen voor dat zorgbudget, wordt dezelfde methode toegepast als voor de WZC: indien een persoon zijn zorgpremie niet betaalde, dan zal de zorgkas deze zorgpremie in mindering brengen van het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. 
    • Indien een persoon in een CVK of DVC geen recht heeft op een zorgbudget dan zal de zorgkas de premie opvragen bij de bewoner. De premie opvragen is uitsluitend de taak van de zorgkas. Indien een persoon een premie moet betalen, dan zal de zorgkas de nodige maatregelen nemen om de betaling in orde te brengen.

    Meer informatie omtrent hoe en wanneer een resident moet aansluiten vindt u hier.


    En hier vanaf blz. 67.

  • Wat als we merken dat een bewoner gedurende de eerste 3 maanden bijvoorbeeld niet verzekerd was?

    Deze bewoner zal zich alsnog moeten aansluiten. Ongeacht op welk moment de bewoner zich aansluit, zal de verzekerbaarheid voor het volledige jaar gelden en dus ook voor de eerste 3 maanden waar hij initieel niet verzekerd was.

    Meer informatie vindt u hier.

  • Mag je de bewoner weigeren indien de verzekerbaarheid niet in orde is? Wie betaalt er dan?

    Het VAZG stelt dat in het extreme geval dat een bewoner de zorgkasbijdrage niet wil betalen, de bewoner zelf moet opdraaien voor de kosten. Ze spreken hier niet over het weigeren van de bewoner, maar de kosten moeten in dat geval wel volledig gedekt worden door de bewoner. Het VAZG hoopt zo dat dit de bewoner aanmaant om zich alsnog aan te sluiten bij de zorgkas.

  • Wat als je op het tabblad Mut. reeds een zorgkas had ingevuld?

    Wat als je op het tabblad Mut. reeds een zorgkas had ingevuld?

    Dat is niet erg. Vanaf dat u instapt, zal er een bericht per resident klaarstaan om de verzekerbaarheid na te gaan. Indien de persoon verzekerd is bij een bepaalde zorgkas, zal de informatie die u eerder had ingegeven in Geracc worden overschreven door de informatie van het VAZG. Deze informatie kan u vervolgens niet meer wijzigen (de velden worden uitgegrijsd). Indien de persoon niet is verzekerd, zullen de velden leeg blijven.

  • Wat met bewoners van de Europese Unie?

    Ook deze residenten moeten zich aansluiten bij de zorgkas. Dit kan ofwel officieel (verplicht, betaalt een premie - recht op tegemoetkoming zorg & recht op zorgbudget) ofwel administratief (vrijwillig, betaalt geen premie - alleen recht op tegemoetkoming zorg).

    Meer informatie vindt u onderaan blz. 9.

  • Wat indien een bewoner van zorgkas verandert. Wordt dit dan automatisch gemeld?

    Wat indien een bewoner van zorgkas verandert. Wordt dit dan automatisch gemeld?

    De wijziging van mutualiteit / zorgkas gebeurt automatisch. Behalve voor de leden van de Vlaamse zorgkas. Die blijven aangesloten bij de Vlaamse zorgkas bij een wijziging van de mutualiteit. De bewoner moet daar geen formulieren voor invullen. De zorgkassen regelen dit onderling.

    Meer informatie vindt u vanaf blz. 66.

  • Kunnen we de verzekerbaarheid van de bewoners reeds controleren voor de start?

    Neen, hiervoor hebt u de nieuwe versie van Geracc nodig én verbinding met het VAZG. Aangezien deze maar ter beschikking wordt gesteld per wave, zal het voordien onmogelijk zijn om de verzekerbaarheid te controleren.

Katz-score

  • Moeten D-bilans nog verstuurd worden?

    De werking van het diagnostisch bilan blijft hetzelfde. Het schriftelijk verslag wordt in een gesloten omslag bewaard en is medisch beroepsgeheim. U geeft in Geracc de datum in van het diagnostisch bilan en selecteert de bijhorende katz-score (D, Cd of Fd voor DVC). 

    Deze katz-score zal vervolgens naar het VAZG worden gestuurd. Let wel, voor woonzorgcentra met bijkomende erkenning (RVT) zal een D als katz-score niét aanvaard worden. Dit dient een B of Cd score te zijn.

    In tegenstelling tot wat eerder werd vermeld in de webinar van 7/3/2019 vallen D-bilans wel degelijk onder de Vlaamse bevoegdheid (betaling via de zorgkassen), en niet onder de federale (betaling via RIZIV)!

    Meer informatie vindt u op blz. 30-31.


    U dient nog steeds een waarde van minimum 1 in te geven voor de velden tijd en ruimte, ondanks het feit dat deze geen betekenis hebben voor een D-bilan.

  • Kan een D-score in een ROB nog gewijzigd worden naar een B-score in een ROB?

    Neen, er zijn bepaalde zaken die het VAZG niet zal toelaten, waaronder het wijzigen van D ROB naar B ROB.

    Om de andere zaken na te gaan die niet worden aanvaard, verwijzen we u naar de handleiding van het VAZG op blz. 31.

  • Kan een D-score in een ROB nog gewijzigd worden naar een B-score in een RVT?

    Kan een D-score in een ROB nog gewijzigd worden naar een B-score in een RVT?

    Ja, omdat de financiering van de afhankelijkheidscategorie D niet uitgebreid werd naar de woongelegenheden met bijzondere erkenning, zal in dat laatste geval de persoon als een B of een Cd moeten aangegeven worden aan de zorgkassen, via eWZCfin.

    Meer informatie vindt u op blz. 31.

  • Is er nog een handtekening vereist voor de katz-schaal?

    Ja, door de arts of verpleegkundige, maar deze moet niet worden opgestuurd naar het VAZG. Het ondertekende document dient u te bewaren in het zorgdossier ter controle. 

    Van zodra u instapt, wordt hier een nieuw document voorzien van het VAZG ter vervanging van het RIZIV document dat u hiervoor voordien gebruikte. Dit document is pas sinds deze week beschikbaar (week 20/3/2019) en zal mogelijk nog niet ingebouwd zijn in de versie van Geracc voor de eerste wave! U kan wel altijd het document afdrukken via de site van het VAZG.

  • Katz-score NO – kan het toewijzen van een katz-score NO, zonder deze door te sturen naar het VAZG, behouden blijven?

    Ja, indien u een resident aanmaakt en vervolgens score NO toekent, zullen er geen berichten worden doorgestuurd naar het VAZG. Als u nadien de score aanpast, zullen de 3 berichten worden klaargezet voor de resident en kan u ze naar het VAZG versturen.

    U hoeft dus niet onmiddellijk de katz-score mee door te sturen bij opname.

    Dit wil wel zeggen dat voor deze dagen waar er een katz-score NO werd toegekend er geen tussenkomst zal zijn van de zorgkas, daar het VAZG een geldige katz-score verwacht voor de facturatie. Tenzij u binnen de 5 werkdagen een katz-score toevoegt.

  • Katz-score NO – kunnen we de katz-score NO blijven toewijzen voor residenten die uit het ziekenhuis komen totdat we de nieuwe score ontvangen?

    Dit is niet de juiste werkwijze. Indien een resident terugkomt van het ziekenhuis zal deze dezelfde katz-score behouden als voordien. Of u kan, indien reeds gekend, een nieuwe katz-score toevoegen vanaf de heropnamedatum. Indien u de nieuwe katz-score pas achteraf krijgt (bijvoorbeeld 2 dagen later) kan u nog tot 5 werkdagen in het verleden de aanpassingen doorvoeren. U dient geen gebruik te maken van de katz-score NO.

    Voorbeeld:

    Resident A wordt opgenomen op 1/2/2019 en had toen katz-score A.

    Deze komt terug in de voorziening op 10/2/2019. De nieuwe katz-score is nog niet gekend, dus blijft deze op A staan.

    U ontvangt de nieuwe katz-score B op 12/2/2019. U kan in Geracc de katz-score wijzigen en in voege laten gaan vanaf 10/2/2019 aangezien de termijn van 5 werkdagen wordt gerespecteerd.

    Stel dat u de nieuwe katz-score pas op 22/2/2019 ontvangt kan u deze invoegen in Geracc vanaf 15/2/2019 (maximaal 5 dagen in het verleden).

    De bewoner zal dan van de periode 1/2 tot 14/2 katz-score A hebben en vanaf 15/2 katz-score B.

  • Moet de mini-mental (MMSE) nog worden opgestuurd?

    De MMSE (Mini Mental State Examination) moet niet worden bezorgd aan de zorgkassen. U kan deze invullen bij twijfel. U hoeft ze ook niet verplicht te bewaren in het zorgdossier, maar het VAZG raadt aan dat dit best wel gebeurt ter ondersteuning van de indicatiestelling.

  • Als er B/B' staat in het overzicht “controle documenten residenten”, hoe kunnen we dan zien of de bewoner werd aanvaard voor ROB of RVT?

    Indien er een katz-score wordt verstuurd naar het VAZG, geeft u al op voorhand aan of het een opname in een ROB of RVT betreft. 

    Wanneer u kiest voor ROB, zal de katz-score die aanvaard (of geweigerd wordt) automatisch de katz-score voor ROB zijn, ongeacht of er B/B’ staat.

    Idem voor RVT.

    We gaan na of we dit kunnen wijzigen in de nabije toekomst.

  • Indien er een wijziging van de katz-score is zonder dat het forfait wijzigt, dienen wij een wijziging van de katz-schaal door te sturen?

    Ja, bij elke wijziging die u doorvoert van de katz-score zal u, van zodra u opslaat, een bericht naar het VAZG moeten verzenden. Dit komt omdat het VAZG ook rekening houdt met de verschillende scores die worden gegeven en deze dus wel zijn veranderd.

  • Katzschaalwijzigingen werden in het dossier bewaard. Moet elke wijziging worden ingegeven?

    In het verleden werden enkel categoriewijzingen doorgegeven. Het VAZG wil van elke wijziging op de hoogte worden gebracht dus u dient elke wijziging in te geven in Geracc. Bij elke wijziging die u doorvoert van de katz-score zal u, van zodra u opslaat, een bericht naar het VAZG moeten verzenden. Dit moet u doen naast de ondertekende papieren versie die u in het dossier bewaard.

  • Hoe dient een wijziging in de katz-score te worden aangebracht indien men zich vergist heeft?

    U kan een nieuwe katz-score invoeren en datum en uur hetzelfde houden als de initiële, foutieve katz-score. Van zodra u opslaat, zal er worden gevraagd om een bericht te verzenden naar het VAZG.

    Enerzijds zal u in het overzicht “controle documenten residenten” een bericht zien met betrekking tot “schrappen katz-schaal” voor de foutieve. Uw opname zal nu ook niet langer geldig zijn omdat er geen geldige katz-score is.

    Van zodra het schrappen van de katz-schaal werd aanvaard door het VAZG zal u een nieuw bericht zien met de nieuwe, correcte katz-schaal. 

    Wanneer dit aanvaard wordt door het VAZG zou u in principe ook een push melding moeten krijgen van het VAZG dat de opname ook terug in orde is, aangezien er nu wel een geldige katz-score is, namelijk de nieuwe, correcte.

    Indien u de katz-score louter informatief bekijkt, iets aanpast en vervolgens weer aanpast naar de oorspronkelijke staat, zal er geen bericht worden verstuurd naar het VAZG.

  • Hoe kunnen wij de katz-score digitaal meesturen naar het VAZG indien het VAZG document nog niet beschikbaar is in de nieuwe versie van Geracc?

    Het digitaal opsturen van de katz-score kan u reeds doen van zodra u instapt met de nieuwe software. Elke keer wanneer u een katz-score invoert/wijzigt, zal er een bericht klaarstaan om verzonden te worden naar het VAZG. 

    Het katz-schaal document (41) dient u niet digitaal mee te sturen. U dient het alleen af te printen, te laten ondertekenen en vervolgens te bewaren in het dossier. Tot op heden gebruikte u hier een RIZIV document voor. Vanaf het instapmoment verwacht het VAZG dat u hiervoor een VAZG document gebruikt. 

    Stel u stapt in vanaf 1/5 dan gebruikt u voor de periode 1/1-30/4 het RIZIV document. Vanaf 1/5 gebruikt u het VAZG document.

    Dit document werd echter nog niet mee ingebouwd in de laatste versie van de Geracc software, omdat het VAZG het document pas ter beschikking stelde na de uitrol van onze software update. U kan het document wel hier terugvinden: https://www.zorg-en-gezondheid.be/formulieren-ewzcfin

    We stellen het document zo snel mogelijk ter beschikking in Geracc (hopelijk wave 2), maar tot dan slaat u dit document best lokaal op en print het vervolgens af van zodra u het nodig heeft.

  • Worden katz-scores die worden ingegeven in het zorgdossier onmiddellijk verstuurd naar het VAZG?

    Neen, katz-scores die worden ingegeven in het zorgdossier worden niet verstuurd naar het VAZG. Alleen katz-scores die worden ingegeven in het admindossier zullen worden verstuurd.

  • Moeten alle katz-scores die werden ingegeven vanaf 1/1/2019 opnieuw worden genoteerd op het nieuwe VAZG formulier?

    Neen, u dient alleen de katz-scores op het VAZG formulier in te vullen van zodra u instapt. Als u instapt op 1/4 dan doet u dit dus vanaf 1/4. Stapt u pas in op 1/6 dan doet u dit pas vanaf 1/6.

Instapmoment

  • Waarom zou je later instappen dan 1 april, als je als woonzorgcentrum dan 'gepenaliseerd' wordt?

    Inmiddels heeft het VAZG gecommuniceerd dat zij met een gespreide uitrol gaan werken van 4 instapmomenten:

    • 1 april: pilootfase
    • 1 mei
    • 1 juni
    • 1 juli

    Ongeacht op welk moment u instapt zal u een voorschot blijven ontvangen voor de instapmaand en de 2 daaropvolgende maanden.

    Bovendien werden de voorschotten opgetrokken van 80% naar 95%.

    Het VAZG wil met deze instapmomenten mogelijke risico’s kunnen spreiden en betere opvolging kunnen garanderen.

    Meer informatie vindt u hier.

  • Bepaalt VAZG in welke wave je zit?

    Het VAZG heeft de softwareleveranciers gevraagd om de wave-indeling te bepalen. De indeling zal worden bepaald volgens de volgorde waarin de VSB-module werd besteld (first come first served). 

    We contacteren u eerstdaags om de wave waar u zal inzitten, mee te delen. Indien u niet akkoord gaat met uw wave-voorstel dient u dit te laten weten voor 10/4/2019.

    Wanneer u initieel aangaf in te stappen vanaf 1/7/2019 zal u sowieso worden opgenomen in de 4de (laatste) wave.


    Meer informatie vindt u hier.

  • Moeten we onze wave(-verandering) ook aangeven via het e-loket?

    Nee, u dient niets meer te ondernemen via het e-loket. U zal op de hoogte worden gebracht per mail mbt de wave-indeling.

  • Dienen de aanvragen vanaf 1/1/2019 doorgestuurd te worden met terugwerkende kracht en kan dit in één keer?

    Vanaf het moment dat u instapt zullen er per resident eerst 3 berichten klaarstaan die betrekking hebben op hun initiële opnamedatum (standaard 1/1/2019 voor alle residenten die reeds voor 2019 opgenomen waren), initiële katz-score vanaf 1/1/2019 en verzekerbaarheid voor het jaar 2019.

    Van zodra deze berichten verwerkt zijn en u een antwoord heeft ontvangen van het VAZG, zullen de volgende berichten voor deze resident klaarstaan indien tussen de periode van 1/1/2019 en het instapmoment zaken zijn gewijzigd. U zal dus niet alle bewegingen in één keer kunnen verwerken, maar beetje bij beetje.

    Voorbeeld voor een WZC dat instapt vanaf 1/4/2019

    Persoon A

    - Op 30/12/2018 werd deze opgenomen met een katz-score O.

    - Op 2/2/2019 wijzigde de katz-score naar A.

    - Op 2/3/2019 was persoon A tijdelijk afwezig gedurende 2 nachten (vb. familiebezoek)

    - Op 4/3/2019 kwam persoon A terug naar het WZC.

    Op 1/4 staan er eerst 3 berichten klaar:

    1) Opnamedatum 1/1/2019 (migratiedossier wegens reeds aanwezig voor 2019)

    2) Katz-score die geldig is op 1/1/2019 – in dit geval O

    3) Verzekerbaarheid voor 2019

    Alle berichten werden aanvaard.

    Vervolgens staat het bericht klaar met betrekking tot katz-score wijziging A op 2/2/2019. Dit kan pas als het vorige bericht mbt de katz-score is aanvaard. 

    Het bericht mbt de afwezigheid op 2/3/2019 staat eveneens klaar, omdat het bericht mbt de opname reeds eerder aanvaard werd.

    Beide berichten worden aanvaard.

    Pas na aanvaarding van het bericht mbt de afwezigheid op 2/3/2019 zal het bericht mbt de aanwezigheid op 4/3/2019 klaarstaan. Als dit bericht aanvaard wordt, kan pas het volgende opnamebericht worden verwerkt.

    Het klaarzetten van deze berichten gebeurt automatisch. U hoeft dus niets opnieuw manueel in te geven. Het verwerken van deze berichten (= verzenden naar VAZG) zal u wel nog manueel moeten doen door op de knop “verwerk” te klikken in het scherm “controle documenten residenten”.

  • Moet alles chronologisch verstuurd worden per resident of loopt de chronologie over de voorziening?

    De chronologie loopt per resident.

    Voorbeeld

    Resident A:

    - Opgenomen: 12/12/2018

    - Afwezig (ziekenhuis): 13/1/2019

    - Aanwezig: 15/1/2019


    Resident B:

    - Opgenomen: 2/1/2019

    - Afwezig (ziekenhuis): 8/1/2019

    - Aanwezig: 17/1/2019

    U verstuurt voor beide residenten de 3 standaardberichten vanaf het instapmoment.

    U ontvangt voor resident A eerder een antwoord dan voor resident B.

    Voor resident A zal het bericht voor de afwezigheid van 13/1 reeds klaarstaan om verzonden te worden, ondanks het feit dat dit pas later is dan de afwezigheid voor resident B op 8/1.

    Als u nadien het bericht van resident A heeft verzonden en in tussentijd bijvoorbeeld ook het bericht voor de afwezigheid van resident B en u zou nu eerder een antwoord ontvangen voor de afwezigheid van resident B, dan zal voor resident B de aanwezigheid van 17/1 klaarstaan om verzonden te worden, ondanks dat dit later is dan de aanwezigheid van resident A op 15/1.

  • Wat gebeurt er indien er fouten zitten in de aanvragen van de eerste drie maanden (of bij uitbreiding de periode voor het instapmoment)?

     Als er geen aanvaarding is van het VAZG, kan dit dan nog worden rechtgezet?

    Ja, dit is mogelijk. Het VAZG geeft u 60 dagen de tijd om de berichten door te sturen en eventuele correcties door te voeren indien nodig. U past deze zaken aan in Geracc en verzend opnieuw de berichten naar het VAZG. Je zal de status van de foute berichten tevens moeten veranderen naar “fout nagekeken”.

    Dit zal verder in detail worden toegelicht in de Geracc handleiding.

    Naar de toekomst toe, zal u opnames en/of wijzigingen binnen 5 werkdagen moeten communiceren aan het VAZG. Indien zich er dan fouten voordoen, moet u deze ook binnen de 5 dagen corrigeren. 

  • Wat is de meldingstermijn?

    U krijgt na uw instapmoment 60 dagen de tijd om al uw aanvragen door te sturen voor de overgangsperiode én bijkomen alle huidige wijzigingen.

    Na de termijn van 60 dagen zal de gebruikelijke meldingstermijn van 5 werkdagen worden gehanteerd.

    Indien u vervolgens binnen de 5 werkdagen bijvoorbeeld een fout corrigeert, kan het in het begin zijn dat het tot 2 weken duurt vooraleer dit wordt aanvaard door VAZG. Het is de verzenddatum die telt. Indien de verzenddatum van de aanvraag binnen de 5 werkdagen gebeurt en het antwoord loopt na 2 weken binnen dan zal de correctie gewoon worden aanvaard. Let wel op dat u het bericht effectief verzend en niet op “uitgesteld” laat staan!

    Standaard heeft u dus 5 werkdagen de tijd om berichten door te sturen. Dit wil ook zeggen om fouten te corrigeren.

    Zaterdagen tellen niet als werkdagen.

  • Wanneer kunnen we de instructies met betrekking tot het opladen van het certificaat verwachten?

    Wanneer kunnen we de instructies met betrekking tot het opladen van het certificaat verwachten?

    De instructies kan u alvast hier terugvinden.

    Ze zullen u ook per wave nog worden toegestuurd. 

  • Is er een apart eHealthcertificaat nodig voor kortverblijf?

    Neen, eHealthcertificaten worden gekoppeld aan een RIZIV-nummer en niet aan een HCO-nummer. Aangezien het RIZIV-nummer voor een kortverblijf gelijk is aan dat van het WZC zal u hier dus geen apart certificaat voor moeten aanvragen/opladen.

    In Geracc zal u wel een apart HCO-nummer moeten ingeven voor het kortverblijf.

  • Bij ons hebben ze de identity server reeds geïnstalleerd, kan ik op deze manier reeds beginnen werken met de VAZG functionaliteiten?

    Neen, er dient eerst ook nog een nieuwe versie van Geracc geïnstalleerd te worden.

  • Wanneer kunnen we de meest recente versie van Geracc verwachten?

    We rollen de nieuwe versie van Geracc uit per wave. Afhankelijk in welke wave u zit, zullen we u vooraf aan de wave contacteren met betrekking tot de installatie van de laatste nieuwe versie. Dit omdat we verwachten dat er mogelijk na de wave(s) hier en daar nog iteraties moeten gebeuren en we dus met updates komen van Geracc.

  • Dienen er nog documenten bezorgd te worden aan de mutualiteiten?

    Vóór het instapmoment dient u nog wel de papieren formulieren voor de aanvraag van de tegemoetkoming te bezorgen aan de mutualiteiten om de werking van hun federale taken te vrijwaren, zoals de tarifering per eenheid van geneesmiddelen afgeleverd in openbare apotheken aan bewoners in de woonzorgcentra, het toekennen van het statuut chronische aandoening, … 

    U dient echter geen kwartaalfacturatie meer uit te voeren gericht aan het RIZIV.

    Sinds de week van 25/3 is er ook een nieuwe regel van kracht met betrekking tot het versturen van de documenten aan de mutualiteiten voor de periode vanaf het instapmoment en de daaropvolgende 60 dagen. 

    Vanaf het instapmoment, verwachten de mutualiteiten gedurende 60 dagen nog steeds dezelfde documenten te ontvangen zoals u deed vóór het instapmoment. Deze documenten dienen zij op papier te ontvangen binnen de 7 dagen.

  • Wanneer kunnen wij de handleiding verwachten voor de aanpassingen in de nieuwe software?

    Hier wordt hard aan gewerkt en we hopen een eerste versie te kunnen delen met u in de eerste week van april. Tot de handleiding op papier er is, verwijzen we u graag naar de webinar (de kortere stukjes komen binnenkort ook online).

  • Wat te doen voor, tijdens en na het instapmoment? (kort overzicht)

    Voor het instapmoment:

    - Papieren documenten versturen naar mutualiteiten (geen facturatie)

    Tijdens het instapmoment (i.e. +/- 1 week voor instapdatum):

    - eHealthcertificaat aanvragen en opladen op: https://passport-elderly.careconnect.be/

    - Nieuwe versie van Geracc installeren

    - Configuratie-instructies volgen (apart document) opdat Geracc klaar is voor de connectie met VAZG

    Na het instapmoment:

    - Alle opname-, katz- en verzekerbaarheidsberichten voor periode januari tot instapmoment versturen naar VAZG

    - Regelmatig het scherm “controle documenten residenten” nakijken om te zien of u de volgende berichten kan versturen of fouten moet rechtzetten

    - Facturatie van de periode januari tot aan instapmoment chronologisch verzenden

    - Fouten binnen facturatie corrigeren 

    + gedurende eerste 60 dagen na instapmoment: 

    - Papieren documenten versturen naar mutualiteiten (geen facturatie)

  • We hebben de verklaring op eer omtrent de veiligheidsrichtsnoeren nog steeds niet aangevinkt. Wat nu?

    U zal normaal gesproken wel op de hoogte worden gebracht omtrent de wave-indeling, maar u wordt ten stelligste gevraagd om deze verklaring op eer zo snel mogelijk in orde te brengen.

  • Waar kan ik terecht bij verdere vragen?

Facturatie

  • Moet je in de toekomst steeds wachten met de maandfacturatie tot alles is goedgekeurd?

    Moet je in de toekomst steeds wachten met de maandfacturatie tot alles is goedgekeurd?

    Het VAZG geeft als richtlijn om pas te factureren als de opnamegegevens en katz-scores grotendeels door hen gevalideerd zijn. Zij schatten dat dit normaliter rond de 6de of 7de dag van elke maand is.

    Het is namelijk niet de bedoeling dat zij meerdere “gewone” zendingen (maandfacturatie zonder correcties) per maand ontvangen.

    Indien er toch nog residenten zijn waarvoor er nog geen antwoord werd ontvangen met betrekking tot de opnamegegevens en katz-scores, kunnen deze residenten worden opgenomen in de volgende maandfacturatie.

    Meer informatie vindt u op blz. 70-71.

  • Wanneer moet de facturatie naar het VAZG ten laatste gebeuren?

    Het VAZG geeft hier geen bepaalde richtlijnen rond, al hanteren zij wel een verjaringstermijn van 2 jaar. U heeft dus 2 jaar de tijd om uw prestaties aan de zorgkassen te factureren.

  • Moeten eerst de facturen van de bewoners voor die maand gemaakt zijn, alvorens we de facturatie aan VAZG kunnen doorsturen?

    U dient eerst de residentenfacturatie te doen alvorens deze naar het VAZG. Dit komt omdat de VAZG facturatie gegevens bevat van de residentenfacturatie.

  • Hoe maken we het onderscheid tussen de facturatie voor ons WZC en voor het KV?

    In Geracc kunnen er twee HCO nummers worden ingevuld, één voor het WZC en één voor het KV. In de residentenfiche geeft u aan of een resident in kortverblijf zit. 

    Van zodra u de facturatie doet, zal de facturatiemodule automatisch de KV splitsen van de WZC residenten. 

    Stel 2 residenten voor de Neutrale Zorgkas, 1 KV en 1 WZC. Je factureert voor beide de maand februari.

    Er zullen automatisch 2 facturen worden gegenereerd voor de Neutrale Zorgkas. 1 voor KV en 1 voor WZC.

  • Kan je pas per maand beginnen factureren als je bent ingestapt in een wave?

    Klopt, voordien zal de facturatiemodule nog niet beschikbaar zijn. Dit wil zeggen dat wanneer u instapt in juli u pas zal kunnen factureren vanaf juli en dit voor de periode januari t/m juni.

    U zal 60 dagen de tijd hebben om alles te verzenden naar het VAZG ongeacht op welk moment u instapt (wave 1, 2, 3 of 4).

  • Moet er voor het eerste kwartaal nog facturatie op papier gebeuren of gebeurt dit automatisch?

    U dient géén papieren facturatie meer te doen, laat staan de kwartaalfacturatie. Kwartaalfacturatie (op papier) is enkel en alleen voorbestemd voor het RIZIV. Het VAZG verwacht dat u de digitale facturatie retroactief oppikt van zodra u instapt. Dit wil zeggen dat als u instapt vanaf 1/5 u dus de facturatie van de maand januari, februari, maart en april nog zal moeten doorsturen alvorens deze van mei door te sturen. Dit gebeurt digitaal zoals getoond in de laatste webinar.

  • Moeten correcties voor 2018 nog steeds gebeuren naar het RIZIV?

    Ja, 2018 is geen VAZG jaar, maar een RIZIV jaar. Alle correcties mbt het jaar 2018 (of eerder) dienen via de oude manier te verlopen naar het RIZIV.

  • Kunnen de individuele kostennota’s en verzamelnota’s nog steeds worden afgedrukt?

    Ja, deze kan u afdrukken via het scherm “facturatie” via het printericoon rechtsonder. Niet via de download knop op het scherm “meldingen”. Deze download dient namelijk niet voor pdf of afdrukbestanden.

Werking in CareConnect Admin (Geracc)

  • Op welke manier kunnen de nog niet verstuurde berichten op een eenvoudige manier worden beheerd? Wordt er bij opstart een overzicht gegeven?

    Het is de bedoeling dat u vanaf het instapmoment regelmatig gebruik maakt van het scherm “controle documenten residenten”. Hiervoor navigeert u naar facturatie > VAZG > controle documenten residenten.

    Dit scherm zal u regelmatig moeten controleren om na te gaan voor welke berichten u nog een actie dient te ondernemen (filter: actie voor nodig). U kan ook de status nagaan van alle berichten (filter: alles).

    Momenteel wordt er bij opstart nog geen scherm getoond met de verschillende acties die nog moeten worden ondernomen voor de VAZG berichten. We bekijken wat hier de beste oplossing is naar gebruiksvriendelijkheid toe. Deze schermen zullen dus later aan de hand van de eerste feedback mee worden opgenomen, bijvoorbeeld in het scherm “communicatieschrift en belangrijke afspraken” en we gaan na of we alle berichten tonen of bijvoorbeeld alleen fouten en berichten in beraad.

  • Wat met Huntington, ALS/MS-patiënten?

    Deze vallen niet onder de regionale bevoegdheid (VAZG) maar blijven onder de federale bevoegdheid (RIZIV). U gaat gewoon te werk zoals u voordien deed. Er verandert niets aan de werkwijze. 

    Documenten omtrent opname-aanvragen, einde huisvestingen en katz-wijzigingen zal u nog steeds kunnen afdrukken en zal u nog steeds moeten versturen naar het RIZIV.

    Alleen zal u met de nieuwe versie, van zodra u de RIZIV facturatie gebruikt, enkel nog Huntington, ALS/MS- en comapatiënten terugvinden.

  • Wat met comapatiënten?

    Deze vallen niet onder de regionale bevoegdheid (VAZG) maar blijven onder de federale bevoegdheid (RIZIV). 

    Met de huidige Geracc 4.0.4 versie kan u in principe niet filteren tussen coma vs niet-coma residenten. U kan wel gewoon filteren op residentennaam en zo voor het aantal comabedden de kwartaalfacturatie aan het RIZIV bezorgen.

    Ongelukkig genoeg blijkt dat ook het RIZIV een nieuwe werkwijze hanteert met betrekking tot comaresidenten. Er is een forfait specifiek voor comapatiënten en in dit forfait zit de incontinentiekorting reeds inbegrepen. Er mag dus geen aparte incontinentiekorting nog worden aangerekend. Deze nieuwigheden werden nog niet mee opgenomen in de nieuwe versie en zitten ook niet in de oude 4.0.4 versie. We bekijken intern of we de aanpassingen nog kunnen doen vóór 20/4 en alle voorzieningen met comaresidenten alsnog kunnen overschakelen op een nieuwe Geracc 4.0.6 versie, echter zonder eWZCfin functionaliteiten. Zo zou u alsnog de kwartaalfacturatie kunnen uitvoeren voor het eerste kwartaal. We houden u hiervan op de hoogte.

    Verder blijft de facturatie verlopen zoals het geval op 31/12/2018 : driemaandelijkse facturatie met voorschotten. De betrokken RVT’s blijven ook de huidige formulieren van kennisgeving en einde huisvesting op papieren drager overmaken aan de VI’s.

    M.a.w. er wordt niets gewijzigd aan het proces. De grote aanpassing is de forfaitaire betaling voor deze patiënten met een gelijk forfait voor elke instelling.

    Let wel, in het (wellicht zeldzame) geval dat éénzelfde resident van een comateuze naar niet-comateuze toestand gaat (of andersom) u niet zal kunnen verder werken op dezelfde residentenfiche zonder een heropname. (Zelfde principe volgen als iemand die van kortverblijf naar het WZC gaat.)

    Voorbeeld: persoon gaat van C  Cc

    Persoon C ingeven als definitief vertrek en vervolgens zelfde resident heropnemen als Cc (dus géén nieuwe resident aanmaken, maar heropname).

    Voorbeeld: persoon gaat van Cc  C

    Persoon Cc ingeven als definitief vertrek en vervolgens zelfde resident heropnemen als C (dus géén nieuwe resident aanmaken, maar heropname).

  • Wat met voorzieningen in Brussel?

    Voorzieningen in het Brusselse moeten enkele minimale aanpassingen doen, aangezien facturen nu niet langer aan het RIZIV/de mutualiteiten moeten worden gericht maar aan de SMR. Hiervoor moet er per resident, manueel een SMR worden toegewezen zoals u vandaag een mutualiteit toewijst per resident.

    Vervolgens kan u gewoon de facturatie blijven draaien zoals u dit vandaag gewend bent voor het RIZIV. Alleen zullen de facturen nu dus gericht worden aan de SMR en niet langer aan het RIZIV (behalve voor coma, MS, ALS en Huntingtonpatiënten).

    Bijkomende instructies kunnen worden verkregen via mail. Gelieve hiervoor te mailen naar: info.care@corilus.be 

  • Moeten we de opname-aanvragen, einde huisvestingen en katz-wijzigingen nog steeds afdrukken voor de mutualiteiten en hoe?

    U dient deze zaken alleen door te sturen naar het RIZIV voor de periode tot aan het instapmoment, maar u zal ze ook nog na het instapmoment kunnen afdrukken.

    Na het instapmoment, van zodra u wijzigingen aanbrengt in de residentenfiche, zal u de popup zien om de wijzigingen door te sturen naar het VAZG. Wat niet werd getoond in de demo, maar wat wel onderdeel uitmaakt van de nieuwe versie, is dat ook de verschillende documenten nog steeds te zien zullen zijn in dezelfde popup en u deze ook kan afdrukken.

    U kan ofwel, eerst afdrukken en vervolgens verzenden, ofwel beide acties gelijktijdig uitvoeren (afdrukken en verzenden). Let in het laatste geval wel op dat u zeker alle nodige documenten hebt geselecteerd, anders worden deze niet afgedrukt.

  • Kunnen we af te drukken documenten (katz-score, facturatie, …) nog in preview blijven bekijken?

    Ja, deze functionaliteit is niet veranderd. Ook voor de nieuwe facturatieschermen zal u altijd uw documenten kunnen bekijken in preview door op de printknop rechts onderaan te klikken.

  • Kan mijn collega bij de popup om de berichten te verzenden telkens op “cancel” klikken om het verzenden uit te stellen zodat ik dit vervolgens allemaal in één keer kan doen?

    Ja, dit is perfect mogelijk. Uw collega klikt elke keer op “cancel”, waardoor de berichten de status “uitgesteld” krijgen. Wanneer u ze allemaal wil versturen, doet u dit via het “controle documenten residenten” scherm.

    Maar ook wanneer er niet op “cancel” wordt geklikt en de berichten worden verstuurd, zal u in het overzicht “controle documenten residenten” alle berichten kunnen opvolgen, ongeacht door welke collega ze wel (of nog niet) werden verstuurd.

  • Hoe kan je nagaan of de RVT bezetting optimaal is?

    Dit kan nog steeds op de oude werkwijze. Een manier is bijvoorbeeld via de afdruklijsten (afdrukken > RIZIV > tabel forfait verdeling/maand). Laat het woord RIZIV u in dit geval niet afschrikken.

  • Hebben de afdruklijsten betrekking tot de goedkeuring van de aanvraag?

    Neen, de afdruklijsten tonen niet of een aanvraag al dan niet werd goedgekeurd. Hiervoor wordt echt verwezen naar het nieuwe scherm “controle documenten residenten”.

  • Is het mogelijk om, binnen het scherm “controle documenten residenten”, alle acties mbt de berichten te laten zien en niet alleen de aanvaarde acties?

    Dit kan. Momenteel zijn er 2 opties: u kan de berichten zien waarvoor u nog een actie moet ondernemen. Dit zijn de berichten die voor een eerste maal verzonden moeten worden (standaard: opname, katz, verzekerbaarheid), berichten waarvoor u een fout moet nakijken, berichten die werden uitgesteld of berichten die in afwachting zijn van een ander bericht.

    U kan ook alle berichten zien. Dit zijn de berichten zoals hierboven vermeld, maar ook alle aanvaarde berichten waarvoor u geen actie meer voor dient te ondernemen.

    Het controle documenten residenten wordt in de loop van de eerste maanden grondig herbekeken in het kader van gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie. U zal dus in de toekomst ook op basis van andere parameters kunnen filteren.

  • Indien een aanvraag is uitgesteld, krijg je dan een pop-up als je aanvraag is aanvaard?

    Neen, uitgesteld betekent dat u uw bericht nog niet heeft verzonden, maar dat u de verzending ervan heeft uitgesteld. U zal dus nooit een aanvaarding kunnen krijgen voor een uitgesteld bericht totdat u het effectief verzend.

    Van zodra een verzonden bericht aanvaard wordt, zal u voor dit bericht geen pop-up zien met de boodschap dat het bericht werd aanvaard. We gaan wel na hoe we de communicatie adhv bijkomende schermen mogelijk nog duidelijker kunnen maken.

  • Krijg je elke keer een antwoord van het VAZG als je iets verstuurt?

    Ja, in principe krijg je per verstuurd bericht een antwoord van het VAZG, bijvoorbeeld aanvaard of fout. Het kan echter een tijdje duren vooraleer u een antwoord ontvangt. Voor alle berichten met betrekking tot de katz-score en opname zal u als antwoord van het VAZG een VSB-referentie moeten ontvangen.

  • Moeten we de gegevens van de zorgkassen zelf aanmaken of worden ze aangeleverd door Corilus?

    In principe heeft u reeds enkele zorgkassen in uw systeem staan. Zoniet, kan u deze aanmaken. U zal ze moeten koppelen aan het correcte zorgkasnummer en u moet alle adresgegevens vervolledigen, alsook het klantnr. Anders zal u de facturen niet kunnen overdragen naar de boekhouding. Instructies over deze configuratie worden bij opstart naar uw technisch contactpersoon doorgestuurd opdat hij/zij deze configuratie per dossier kan uitvoeren.

  • Worden de pseudocodes automatisch aangepast in Geracc naar prestatiecodes of moeten we dit manueel doen?

    In principe wordt elke bestaande pseudocode automatisch gekoppeld aan een nieuwe prestatiecode. Instructies over deze configuratie ter verificatie worden bij opstart naar uw technisch contactpersoon doorgestuurd opdat hij/zij deze configuratie per dossier kan nakijken.

  • Wat met het campusbesluit?

    Campusbesluiten maken gebruik van éénzelfde RIZIV nummer, maar elke voorziening binnen het campusbesluit heeft zijn eigen HCO nummer. Aangezien het VAZG facturatie verwacht op basis van het HCO nummer, zal een gemeenschappelijk facturatie per campus niet langer mogelijk zijn. Elke voorziening zal dus apart moeten factureren.

    Campusbesluiten waarbij er wel nog RIZIV facturatie dient te gebeuren (vb. coma/ALS/MS/Huntington patiënten), kunnen hiervoor zonder problemen de facturatie op overkoepelend niveau uitvoeren. 

Dagverzorgingscentrum

  • Geven we voor residenten die aanwezig zijn in het DVC ook alles door aan het VAZG?

    Ja, de werkwijze is hier dezelfde als bij een WZC. De resident wordt opgenomen met een bepaalde katz-score. 

  • Moeten er nog verlengingen gebeuren voor het DVC?

    Er moeten geen verlengingen meer worden doorgegeven. De goedkeuring van een opname in een DVC is onbeperkt geldig in de tijd.

  • Wat met de transportkosten van/naar het DVC?

    De transportkosten worden niet langer verrekend via het RIZIV. 

    Deze worden vanaf nu in mindering gebracht op de residentenfactuur. Ze kunnen worden teruggevorderd bij de zorgkassen.

    Hiervoor dient u enerzijds, eenmalig per resident, de kost te berekenen. Dit is het aantal km x 2 (heen/terug) x 0.35 euro.

    Deze kost dient u in te geven in de residentenfiche en u dient deze kost zodanig te configureren dat ze standaard wordt aangerekend.

    In de nieuwe versie van Geracc is er een nieuwe prestatiecode opgenomen om deze vergoeding terug te vorderen van de zorgkassen.

    Een bijkomende instructie omtrent het configureren van deze kost wordt nog voorzien in een apart stukje film.

    Meer informatie vindt u vanaf blz. 14 en achteraan in de FAQ op blz. 69.

  • Wat met personen die opgenomen zijn in het dagverzorgingscentrum, maar voor wie het forfait niet wordt aangerekend omdat het maximum aan te rekenen forfaits per kwartaal reeds werd bereikt?

    Het lijkt ons dat in dat geval u voor deze residenten geen aanspraak zal kunnen maken op een terugbetaling van de zorgkassen. Deze vraag kan u echter beter richten aan het VAZG.

  • Vanaf wanneer moet je iemand uitschrijven uit het DVC?

    Vanaf wanneer moet je iemand uitschrijven uit het DVC?

    De opname in een dagverzorgingscentrum is onbeperkt geldig in de tijd. Dit wil zeggen dat wanneer een dagverzorgingscentrum zeker weet dat een gebruiker niet meer naar het dagverzorgingscentrum zal komen, bijvoorbeeld omwille van een opname in een woonzorgcentrum of het overlijden van deze gebruiker, het DVC het einde van de opname moet melden aan de zorgkas van de gebruiker via eWZCfin. In het verleden moest dit niet en werd er na verloop van 1 jaar door het DVC geen nieuwe aanvraag om tegemoetkoming ingediend bij de verzekeringsinstelling.

    Deze informatie vindt u ook terug op blz. 44.

  • Wat met katz-scores voor het palliatief dagcentrum?

    Ook deze score zal u kunnen ingeven in Geracc en zal worden verstuurd naar het VAZG. Deze katz-scores volgen normaliter dezelfde werkwijze als andere katz-scores.

Hebt u nog vragen over eWZC Fin?

Aarzel dan niet om ons te contacteren.